mandag den 31. juli 2017

Megaflimmer ved Gylletanken

Jeg var ved åen ved 19.30 tiden. Jeg havde først været forbi ved Hodde Sø og ved Hesselbro på zone 2, men jeg syntes åen så for kedelig ud her, så jeg besluttede mig for at prøve ved Gylletanken på zone 4. Jeg gik så langt opstrøms som muligt og begyndte at fiske. Jeg ved ikke hvor langt tid, der var gået, men efter det første sving nærmede jeg mig et af åens smallere og dybere stræk.

Megaflimmer
Jeg kastede til modsatte bred lige hvor det dybe begyndte. Jeg gav fluen et halvt sekund og satte så fart på den, så den streamede i overfladen. I samme nu kom fisken fra 3-4 meters afstand og tog fluen i et plaskende rul nså vandet sprøjtede og flimrede i solen, og der var bare stram line med det samme.
Jeg kunne med det samme se, det var en havørred, så den skulle sættes fri igen. Jeg lod den falde til ro og satte så pres på den. Langsomt kom den op til mig langs bunden, hvor jeg kunne følge den mellem grøden i det klare vand. Jeg lagde nu fuldt pres på den, så den kunne komme til overfladen, så jeg kunne få et billede af den. Det lykkedes og så var det tid at få den ind til bredden, så den kunne afkroges.

Havørred, ca 65 cm.
Hvis den skulle have været på land, havde jeg fundet et bedre sted at lande den, for lige her var der høje brinker, men den skulle sættes fri igen, så hurtigt som muligt. Jeg kunne ikke nå krogen med krogløsertangen, så i stedet valgte jeg at rive forfanget over med tangen.
Efter denne fantastiske oplevelse, min største havørred i Grindsted Å, så kunne jeg mærke pulsen og fingrene fumlede med telefonen, da jeg ville sms'se Rolsner om fangsten.

Fisken stod helt inde ved sivene.
Herefter fiskede jeg ned til, hvor man går op til Gylletanken, uden at se mere til fisk. Jeg fiskede heller ikke så intenst og opmærksomt som før fangsten. Det er altid ligesom om, at en god fisk, det må være nok for en dag. Tak til Grindsted Å for en herlig oplevelse, håber fisken påskønner sin frihed og gør sit til at sikre bestandens fremtid.

Fluen jeg brugte var af den slags min datter var med til at navngive megaflimmerflue, jeg håber fisken hurtigt bliver fluen kvit.

Megaflimmerflue, magenta style, str. 4.


Dagens tilskuere

Ingen kommentarer: